Secretariatul Consiliului Naţional pentru Protecţia Drepturilor Copilului, este asigurat de către Direcția drepturile omului și cooperarea cu societatea civilă a Cancelariei de Stat.
Secretariatul a fost creat prin Hotărârea Guvernului nr. 1050 din 05.08.2002 în conformitate cu recomandările Comitetului ONU pentru Drepturile Copilului (11 ianuarie 2002), pe baza sarcinilor, obligațiilor și atribuțiilor Consiliului și în conformitate cu REGULAMENTUL Consiliului național pentru protecția drepturilor copilului (HG nr. 338/2023). Secretariatul permanent al Consiliului este structura executivă care îndeplinește funcțiile actuale de coordonare a dezvoltării, implementării și monitorizării politicii de stat în domeniul protejării drepturilor copilului.
Secretariatul permanent a reluat operațiunile la 1 august 2010, iar misiunea sa este să sprijine Consiliul Național pentru Protecția Copiilor în elaborarea și implementarea politicilor de protecție a copiilor și familiilor la nivel național și local.
Secretariatul permanent lucrează cu autorități centrale și locale, instituții publice, organizații internaționale, organizațiile societății civile, persoane fizice și juridice a căror domeniu de activitate este protecția drepturilor copilului și familiei.
În scopul realizării funcțiilor sale, Secretariatul are următoarele atribuții:
1) acordă asistență organizațională Consiliului național prin:
a) asigurarea respectării procedurii de organizare și desfășurare a ședințelor Consiliului național;
b) elaborarea proiectelor hotărârilor, proceselor-verbale ale ședințelor, planului anual de activitate și raportului anual de monitorizare a realizării hotărârilor Consiliului național;
c) elaborarea proiectelor hotărârilor privind componența, atribuțiile și competențele grupurilor tematice de lucru instituite de Consiliul național;
d) asigurarea prezentării de către raportori a informației necesare privind subiectele incluse pe ordinea de zi a ședințelor Consiliului național și a proiectelor documentelor elaborate ca urmare a activității grupurilor tematice de lucru;
2) asigură informarea publicului prin intermediul paginii web oficiale privind activitatea Consiliului național și a grupurilor tematice ale acestuia, asigură publicarea studiilor, a rapoartelor, a materialelor informaționale relevante pentru specialiștii în protecția drepturilor copilului;
3) asigură interacțiunea și monitorizează activitatea structurilor teritoriale ale Consiliului național prin:
a) monitorizarea modului de implementare de către autoritățile administrației publice locale de nivelul al doilea a politicilor în domeniul protecției drepturilor copilului și coordonarea metodologică a activităților structurilor teritoriale în scopul protecției și promovării drepturilor copilului din comunitate;
b) participarea, după caz, la ședințele Consiliilor teritoriale în scop de acordare a asistenței metodologice, cu organizarea vizitelor de monitorizare sau conectarea la ședințe de la distanță;
c) asigurarea asistenței în consolidarea capacităților membrilor Consiliilor teritoriale și ale specialiștilor din domeniul drepturilor copilului;
e) monitorizarea realizării la nivel teritorial a recomandărilor internaționale formulate pentru autoritățile administrației publice locale în domeniul protecției drepturilor copilului;
4) colaborează cu partenerii de dezvoltare și reprezentații societății civile în vederea coordonării procesului de implementare a politicilor statului în domeniul drepturilor copilului prin:
a) participarea la atelierele de lucru, conferințe și seminare etc. în domeniul protecției dreptului copilului;
b) participarea la organizarea activităților ce au drept scop consolidarea capacităților specialiștilor în domeniul protecției drepturilor copilului.